Αερόβια ικανότητα

Σύντομη περιγραφή – ορισμός

Η ικανότητα του οργανισμού να προσλαμβάνει και να μεταφέρει οξυγόνο, από την ατμόσφαιρα στους ιστούς και να το καταναλώνει για την παραγωγή μυϊκής ενέργειας.

Πώς εκφράζεται

Ο ανώτατος όγκος οξυγόνου, που μπορούν να καταναλώσουν οι ιστοί ενός ατόμου κατά την άσκηση, στη μονάδα του χρόνου, ονομάζεται μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου και εκφράζει την αερόβια ικανότητα ενός ατόμου.

Από τι εξαρτάται

Η αερόβια ικανότητα προκαθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από γενετικές προδιαγραφές και κυρίως από το μέγεθος και τη δύναμη των πνευμόνων και την ικανότητα του αίματος να δεσμεύει και διοχετεύει οξυγόνο.

Αερόβια ικανότητα και αντοχή

Οσο λιγότερο οξυγόνο μπορεί να μεταφέρει και να καταναλώσει το σώμα μας, τόσο μικρότερη είναι και η αντοχή μας. Αντίθετα όσο περισσότερο οξυγόνο προσλαμβάνουμε, τόσο μεγαλύτερη είναι η αντοχή μας για σωματικό έργο.

Διαφορές στους άνδρες και τις γυναίκες

Η αερόβια ικανότητα είναι χαμηλότερη στις γυναίκες. Πριν από την ήβη όμως δεν υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα. Η μεγαλύτερη διαφορά παρατηρείται στην ηλικία των είκοσι ετών και φτάνει το 30%. Η χαμηλότερη αερόβια ικανότητα στις γυναίκες οφείλεται στην περιορισμένη ικανότητα δέσμευσης και μεταφοράς οξυγόνου, κι αυτό γιατί το γυναικείο αίμα, είναι πιο φτωχό σε αιμοσφαιρίνη, από το αίμα των ανδρών.

Τρόπος βελτίωσης

Η αερόβια ικανότητα βελτιώνεται με την αερόβια άσκηση, η οποία όμως πρέπει να είναι συστηματική. Η βελτίωση που επέρχεται με την άσκηση χάνεται εάν τη διακόψουμε. Ο ρυθμός της μείωσης είναι περίπου τριπλάσιος από το ρυθμό της βελτίωσης. Αν σταματήσει η προπόνηση, παρατηρείται αισθητή μείωση σε 2 εβδομάδες, ενώ σε 4 εβδομάδες χάνεται το 50% της βελτίωσης και σε 8 με 12 εβδομάδες η αερόβια ικανότητα επανέρχεται στο επίπεδο που βρισκόταν πριν από την προπόνηση.

Διαβάστε επίσης


Μη χάσετε καμμία δημοσίευση!

Γραφτείτε στο NewsLetter του Care


Τα σχόλιά σας είναι ευπρόσδεκτα