eneseis kortizonis gia tenontitida sto xeri | ανευρυσμα καρδιας | στιγμα β μεσογειακη αναιμια | εκκολπώματα

Χορτοφαγία, η πράσινη επιλογή


Η χορτοφαγία αποτελεί την διατροφική επιλογή πολλών ανθρώπων, οι οποίοι για διάφορους λόγους αποφασίζουν να μην καταναλώνουν τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα και μετά τις διατροφικές κρίσεις που διαδέχονταν η μία την άλλη, δεν ήταν λίγοι αυτοί οι οποίοι αποφάσισαν να αφαιρέσουν οριστικά από το διαιτολόγιό τους το κρέας ή κάποια τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Τι σημαίνει όμως χορτοφαγία, για ποιούς λόγους γινόμαστε χορτοφάγοι, ποια είναι τα οφέλη στην υγείας μας, αλλά και ποιοι οι πιθανοί κίνδυνοι από την μη κατανάλωση τροφίμων ζωικής προέλευσης; Η χορτοφαγία χαρακτηρίζει τα άτομα που δεν καταναλώνουν τρόφιμα ζωικής προέλευσης, είτε μερικώς είτε ολικώς. Οι χορτοφάγοι χωρίζονται σε κατηγορίες, ανάλογα με το ποιες ομάδες τροφίμων αποκλείονται από το διαιτολόγιό τους.

Αυστηρά χορτοφάγοι (vegan) χαρακτηρίζονται οι χορτοφάγοι που δεν καταναλώνουν κανένα τρόφιμο ζωικής προέλευσης ή παράγωγό του. Δηλαδή δεν τρώνε κρέας και τα προϊόντα του, γάλα και τα προϊόντα του, αυγά, ψάρια.

Γαλακτο-χορτοφάγοι (lacto-vegetarians) χαρακτηρίζονται οι χορτοφάγοι οι οποίοι δεν καταναλώνουν κανένα τρόφιμο ζωικής προέλευσης πλην των γαλακτοκομικών προϊόντων.

Γαλακτο-ωο-χορτοφάγοι (lacto-ovo-vegetarians) χαρακτηρίζονται οι χορτοφάγοι οι οποίοι δεν καταναλώνουν κανένα τρόφιμο ζωικής προέλευσης, πλην των γαλακτοκομικών προϊόντων και αυγών.

Μερικώς χορτοφάγοι ή απλά χορτοφάγοι (semi-vegetarians) χαρακτηρίζονται οι χορτοφάγοι οι οποίοι είτε δεν καταναλώνουν κάποια είδη κρέατος είτε αποκλείουν από το διαιτολόγιό τους κάποια συγκεκριμένα προϊόντα ζωικής προέλευσης.

Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους κάποια άτομα επιλέγουν να ακολουθήσουν κάποια είδη χορτοφαγίας. Οι θρησκευτικοί λόγοι είναι οι πιο διαδεδομένοι, και χαρακτηριστικό παράδειγμα για τη χώρα μας είναι η νηστεία, η οποία αποτελεί περιοδική χορτοφαγία. Ενας άλλος βασικός λόγος είναι η διαθεσιμότητα τροφών ζωικής προέλευσης σε κάποιες συγκεκριμένες περιοχές όπως σε περιοχές με ακραίες κλιματολογικές συνθήκες, όπως υπερβολική ζέστη ή κρύο.

Πολλοί είναι βέβαια και αυτοί οι οποίοι αποφασίζουν να γίνουν χορτοφάγοι απλά και μόνο για λόγους υγείας πιστεύοντας ότι ακολουθώντας ένα τρόπο διατροφής που βασίζεται αποκλειστικά ή μερικά σε φυτικές τροφές θα έχουν καλύτερη ποιότητα ζωής και μακροζωία.

Τα τελευταία χρόνια ήρθε να προστεθεί στους λόγους αυτούς και ο λόγος της ασφαλούς διατροφής. Οι διατροφικές κρίσεις, με τις διοξίνες αλλά και με τις τρελές αγελάδες οδήγησαν πολλούς ανθρώπους να αποκλείσουν κάποια τρόφιμα ζωικής προέλευσης από το διαιτολόγιό τους.

Τα οφέλη της χοροφαγίας στην υγεία εξαρτώνται από το είδος της χορτοφαγίας, αλλά και από το πόσο ακολουθεί κάποιος τις αρχές της σωστής διατροφής.

Οι κατηγορία των αυστηρών χορτοφάγων είναι η κατηγορία στην οποία χρειάζεται διαρκής παρακολούθηση προκειμένου να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Συχνά απαιτείται και η πρόσληψη συμπληρωμάτων διατροφής όπως βιταμίνη Β12 ή σίδηρος ή ακόμα και η διακοπή της όταν παρουσιάζονται προβλήματα υγείας.

Οι αυστηρά χορτοφάγοι θα πρέπει να κάνουν τους κατάλληλους συνδυασμούς τροφίμων προκειμένου να παρέχουν στον οργανισμό τους όλα τα απαραίτητα αμινοξέα. Τα τρόφιμα ζωικής παρέχουν από μόνα τους όλα τα απαραίτητα αμινοξέα. Θεωρείται γενικά ασφαλής αλλά απαιτείται διαρκής προσοχή και συμβουλή από ειδικό.

Οι υπόλοιπες κατηγορίες χορτοφαγίας θεωρούνται πολύ πιο ασφαλείς, παρέχοντας κάποιες ομάδες τροφών ζωικής προέλευσης, οι οποίες προσφέρουν θρεπτικά συστατικά και δε χρειάζεται η λήψη συμπληρωμάτων.

Μάλιστα εάν σκεφτεί κανείς την υπερκατανάλωση κορεσμένου (ζωικού) λίπους που χαρακτηρίζει τις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες, η μερική χορτοφαγία μάλλον δε θα έβλαπτε κανένα.

Η χορτοφαγία αλλά και ο περιορισμός των τροφών ζωικής προέλευσης έχουν συσχετιστεί με χαμηλότερα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα, χαμηλότερη αρτηριακή πίεση, μικρότερη πιθανότητα εμφάνισης παχυσαρκίας αλλά και μικρότερο κίνδυνο προσβολής από καρδιαγγειακά νοσήματα.

Εγγραφή!
Για να λαμβάνετε κάθε μέρα όλα τα άρθρα του Care στο email σας, γραφτείτε στο NewsLetter του Care. Διαγραφή ανά πάσα στιγμή με ένα click.

Σχετικά άρθρα

/// ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Τα σχόλια είναι ευπρόσδεκτα και οι αναγνώστες ενθαρρύνονται να σχολιάζουν τα άρθρα. Η ελεύθερη έκφραση και η διαφορετική άποψη είναι απολύτως σεβαστές στο Care, ωστόσο, θα πρέπει να γίνεται σεβαστή και η ελευθερία των άλλων. Δείτε τους όρους χρήσης.

 
/// ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ

Το Care αναπτύχθηκε με τεχνολογίες ανοιχτού λογισμικού. Περισσότερα εδώ.

Responsive web design
/// ΤΟ CARE ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΣΑΣ

Το Care διαθέτει responsive web design και είναι άμεσα συμβατό με τις περισσότερες φορητές συσκευές (smartphones, tablets), χωρίς να χρειάζεται να εγκαταστήσετε κάποια mobile έκδοση.

Copyright 1997 - 2016 MediSign Ltd. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση άρθρου στο Internet με αναφορά (link) στο Care.
Άδεια Creative Commons Το Care.gr διατίθεται με την ακόλουθη άδεια Creative Commons. Ειδικοί όροι εδώ.