Αντιμετώπιση κρίσεων

Άλλες ονομασίες

Crisis intervention

Σύντομη περιγραφή – ορισμός

Ο όρος αντιμετώπιση κρίσεων περιγράφει τους τρόπους με τους οποίους ελέγχουμε ή καταπραΰνουμε τα συναισθήματα που μας προκαλεί η κρίση, και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να μας βοηθήσουν οι κοντινοί μας άνθρωποι ή κάποιος ειδικός (σύμβουλος, ψυχολόγος).

Πως πρέπει να χειριζόμαστε τις κρίσεις

Ασφαλέστερος τρόπος χειρισμού των οδυνηρών συναισθημάτων είναι η καταστολή και ο αντιπερισπασμός. Μπορούμε λοιπόν να προσπαθήσουμε να μην σκεφτόμαστε την αρνητική εμπειρία απασχολώντας τον εαυτό μας με δραστηριότητες και ενασχολήσεις. Επίσης είναι πιο εύκολο να αντέξουμε τα συναισθήματα, τις αναδρομές και τις επώδυνες σκέψεις όταν μιλάμε για αυτά σε κάποιον άλλο. Νιώθουμε την ανάγκη να μιλήσουμε για το οδυνηρό γεγονός ξανά και ξανά ώστε να το συνειδητοποιήσουμε. Κάθε φορά που μιλάμε για αυτό, βιώνουμε τα ίδια συναισθήματα, τα οποία σταδιακά γίνονται λιγότερο τρομακτικά.

Συχνά κατά τη διάρκεια της κρίσης αρκετές φορές εμπλεκόμαστε σε ένα εσωτερικό διάλογο με αρνητικές σκέψεις, όπως «τι νόημα έχει η ζωή, αν συμβαίνουν τόσο τρομερά πράγματα» ή «η ζωή μου καταστράφηκε», κλπ. ’ρα, μια χρήσιμη στρατηγική σε αυτή την περίπτωση είναι η συνειδητή προσπάθεια να αλλάξουμε το σενάριο λέγοντας στον εαυτό μας κάτι θετικό, διακόπτοντας έτσι τον φαύλο κύκλο μεταξύ σκέψεων και συναισθημάτων. Παραδείγματα τέτοιων σκέψεων είναι «Δεν θα νιώθω πάντα έτσι. Στο μέλλον θα νιώσω καλύτερα» ή «Κάθε εμπόδιο για καλό».

Ένας άλλος τρόπος είναι να σκεφτούμε ένα άτομο που εκτιμάμε και να φανταστούμε τι θα έκανε εκείνο σε αυτή την κατάσταση. Αυτός ο τρόπος μπορεί να προσφέρει μια νέα προσέγγιση ή να επιβεβαιώσει ότι κάναμε ότι καλύτερο μπορούσαμε. Επίσης βοηθητικός είναι ένας κατάλογος με τις ικανότητες που είναι απαραίτητες για να αντιμετωπίσουμε την συγκεκριμένη κατάσταση. Η συλλογή πληροφοριών είναι επίσης σημαντική αφού η ενημέρωση είναι κρίσιμη στην εξεύρεση λύσεων. Ακόμη, οι αλλαγές στον τρόπο ζωής βοηθούν στην αντιμετώπιση της κρίσης.

Μια συνειδητή προσπάθεια να βελτιώσουμε την ποιότητα της ζωής μας είναι να φροντίζουμε περισσότερο τον εαυτό μας. Τέλος, η ανάκτηση της εμπιστοσύνης στον εαυτό μας είναι ένα από τα βήματα που πρέπει να κάνουμε. Μερικές φορές όταν χωρίζουμε από μια ερωτική σχέση αισθανόμαστε ότι δεν αξίζουμε και δεν μας θέλει κανείς, ή όταν απολυόμαστε από την εργασία μας διστάζουμε να ξαναμπούμε στην αγορά εργασία από φόβο μήπως δεν επιλεχτούμε για μια νέα θέση ή μήπως δεν τα καταφέρουμε στα νέα μας καθήκοντα. Ενδίδοντας στον φόβο εντείνουμε το άγχος. Πρέπει λοιπόν να εκτεθούμε στην επίφοβη κατάσταση μέχρι να πάψει να μας φοβίζει.

Αναποτελεσματικοί τρόποι αντιμετώπισης κρίσεων

Η ψυχολογική κρίση προκαλεί έντονα και δυσάρεστα συναισθήματα. Πολλές φορές όμως οι τρόποι που επιστρατεύουμε για αντιμετωπίσουμε τα συναισθήματά μας δεν είναι αποτελεσματικοί. Ένας τέτοιος τρόπος είναι οι ευσεβείς πόθοι, οι σκέψεις δηλαδή που επιχειρούν να ανατρέψουν τα γεγονότα. Αντιδράσεις όπως «Αν δεν είχε συμβεί αυτό…» δεν επιλύουν κανένα πρόβλημα και δεν αλλάζουν την κατάσταση που αντιμετωπίζουμε. Είναι ένα φανταστικό παιγνίδι ανάπλασης της σειράς των γεγονότων που μας απομακρύνει από τον πόνο της πραγματικότητας αλλά δεν μας βοηθά να την κατανοήσουμε. Μια άλλη κατευναστική αλλά επίσης αναποτελεσματική αντίδραση είναι η κατάχρηση ναρκωτικών ουσιών και αλκοόλ. Η κατάχρηση των παραπάνω επιδρά αρνητικά στις νοητικές λειτουργίες, οι οποίες έχουν ήδη αποδυναμωθεί από το άγχος και τη συναισθηματική ένταση που συνοδεύουν την κρίση. Κατά τη διάρκεια της κρίσης όμως υπάρχουν προβλήματα που απαιτούν λύσεις άρα είναι άστοχο να μειώνει κανείς τις νοητικές του ικανότητες, όπως η κριτική και η συλλογιστική λειτουργία, ο νοητικός προγραμματισμός και η διανοητική συγκέντρωση.

Διαβάστε επίσης


Μη χάσετε καμμία δημοσίευση!

Γραφτείτε στο NewsLetter του Care


Τα σχόλιά σας είναι ευπρόσδεκτα