Το πρόβλημα της δυσλεξίας

Ενα στα 30 παιδιά σε μια τάξη αντιμετωπίζει πρόβλημα δυσλεξίας, η οποία θα πρέπει να εντοπιστεί έγκαιρα από τις πρώτες κιόλας τάξεις του δημοτικού σχολείου, ώστε να αντιμετωπιστεί πιο εύκολα. Η δυσλεξία δημιουργεί σοβαρά προβλήματα τόσο στην λειτουργία της οικογένειας, όσο και στην εξέλιξη του ίδιου του παιδιού.

Με τον όρο δυσλεξία οι ειδικοί, όπως εξήγησαν στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχοφυσιολογίας, που διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη με την προεδρία του καθηγητού νευρολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο K. Φ. Φωτίου, εννοούν τη μειωμένη ικανότητα ή ακόμη και την πλήρη ανικανότητα ενός παιδιού να κατακτήσει το μηχανισμό της ανάγνωσης και κατ’ επέκταση της ορθής γραφής.

Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός δυσλεκτικού παιδιού είναι η αδυναμία στον προσανατολισμό του χώρου, η αδυναμία στην ακουστική και οπτική διαφοροποίηση και η ατελής εγγραφή στον εγκέφαλο.

Πολλοί πιστεύουν ότι τα δυσλεκτικά παιδιά δεν είναι νοητικά φυσιολογικά ή ότι ο δείκτης νοημοσύνης τους είναι κατώτερος από τον αντίστοιχο των άλλων παιδιών. Αυτή η εντύπωση είναι τελείως λανθασμένη, γιατί η νοημοσύνη των δυσλεκτικών παιδιών είναι φυσιολογική και δεν έχουν σχέση με τα διανοητικώς καθυστερημένα.

Οι ομιλητές τόνισαν ότι μερικές φορές ο δείκτης νοημοσύνης των δυσλεκτικών παιδιών είναι μεγαλύτερος από των παιδιών, που δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της δυσλεξίας. Απλά οι επιδόσεις των δυσλεκτικών τόσο στην ανάγνωση όσο και στη γραφή είναι κατώτερες από τα μη δυσλεκτικά παιδιά.

Τα αίτια της δυσλεξίας, όπως εξήγησε ο Καναδός καθηγητής κ. Κ. Μανγκίνα, πρόεδρος της Παγκόσμιας Εταιρείας Ψυχοφυσιολογίας, είναι η ελάχιστη εγκεφαλική δυσλειτουργία, την οποία φέρει το παιδί από τη γέννησή του.

Μπορεί, βέβαια, να δημιουργηθεί και αργότερα ύστερα από κάποια εγκεφαλική πάθηση ως συνέπεια μιας εμπύρετης ή μολυσματικής ασθένειας. Οι δυσμενείς περιβαλλοντικές συνθήκες δεν προκαλούν δυσλεξία, αλλά σίγουρα μπορούν να την επιδεινώσουν, όταν ήδη υπάρχει.

Εκτός όμως από τη δυσκολία στη γραφή και την ανάγνωση το δυσλεκτικό παιδί μπορεί να παρουσιάσει και άλλα συμπτώματα. Γίνεται επιθετικό, έχει τάση για απομόνωση και άλλα ψυχοσωματικά συμπτώματα, όπως εμετό, ανορεξία, αϋπνία, νηπιακή συμπεριφορά.

Αν η διάγνωση της δυσλεξίας γίνει έγκαιρα και αρχίσει αμέσως θεραπεία, οι πιθανότητες να λυθεί τελείως το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλες. Η θεραπεία σχετίζεται με την αντιμετώπιση που έχει το παιδί στον προσανατολισμό του χώρου, στην αδυναμία οπτικής και ακουστικής διαφοροποίησης και στην ατελή εγγραφή στον εγκέφαλο.

Διαβάστε επίσης

MediSign - Πρόγραμμα Ιατρείου - myDATA ready!

Πρόγραμμα Ιατρείου, ραντεβού, ηλεκτρονική τιμολόγηση, αποστολή στο myDATA με ένα click!

Αφήστε μια απάντηση