Γιορτές: Η Γοητεία και το Δικαίωμα του Περιττού

Το αντίδοτο στην καθημερινή στέρηση του ονείρου, είναι η χαρά του “περιττού” που μας προσφέρουν οι γιορτές, αλλά μπορεί να οδηγήσει και σε δυσσάρεστες καταστάσεις όταν ξεπερνάμε τις οικονομικές μας δυνατότητες, προειδοποιεί με ανακοίνωσή του το ΙΝΚΑ (Ινστιτούτο Καταναλωτών).

Η ανακοίνωση του ΙΝΚΑ:

Το “περιττό”, διαφορετικό για τον καθένα από εμάς, αποτελεί δικαίωμα κάθε πολίτη. Για άλλον, μπορεί να είναι ένα λουλούδι. Για άλλον, ένας δίσκος μουσικής. Για άλλον, ένα καλό κρασί, κ.ο.κ.

Το “περιττό” μπορεί να είναι όαση χαράς και απόλαυσης στην καθημερινότητα και στην μιζέρια. Το αντίδοτο στη συστηματική στέρηση του ονείρου που μας έχουν επιφυλάξει οι καταρρεύσεις των μύθων, η έκπτωση των ηγεσιών, οι λογιστικές συγκρίσεις, κ.ά.

Στις γιορτές το δικαίωμα στο “περιττό” αποκτά, με τις ελάχιστες πρόσθετες οικονομικές δυνατότητες, μεγαλύτερη διάσταση και οδηγεί συχνά σε ταξικές “αποστασίες”, με την αγορά, μάταιων (;) συμβόλων κοινωνικής “υπεροχής”.

Oι “Κίρκες” της αγοράς μας οδηγούν στο να “απλώσουμε τα πόδια, περισσότερο από όσο φθάνει το πάπλωμα”.

Για τον λόγο αυτό, το ΙΝΚΑ , συνιστά την λογική χρήση των πιστωτικών καρτών. Γιορτές με δανεικά, όποιας μορφής, οδηγούν σε οικονομικές και άλλες περιπέτειες. Η πιστωτική κάρτα αντικαθιστά τα μετρητά, με την προϋπόθεση ότι αυτά υπάρχουν.

Όλα σήμερα είναι εύκολο να αγορασθούν – αλλά συχνά – εξαιρετικά δύσκολο να εξοφληθούν.

Εορτοδάνεια και άλλες μέθοδοι για να

Η εορταστική περίοδος έχει σημάνει συναγερμό στις τράπεζες, καθώς αυτές προχωρούν στη διάθεση ειδικών δανειακών προγραμμάτων – τα λεγόμενα εορτοδάνεια – στα οποία παρέχεται και περίοδος χάριτος , σχετικά με το χρόνο καταβολής της πρώτης δόσης..

Τα επιτόκια είναι ακόμη υψηλά, και ο κίνδυνος περαιτέρω υπερχρέωσης των νοικοκυριών είναι ορατός, αν δεν πληρώνονται κανονικά οι δόσεις του εορτοδανείου και δεν γίνει σωστή ιεράρχηση και αξιολόγηση των διαφόρων αναγκών.

Η υπερχρέωση των νοικοκυριών, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, σε όλες τις χώρες – μέλη της Ε.Ε. ,όμως στην χώρα μας το πρόβλημα αυτό, δείχνει να είναι πολύ οξύτερο, εξαιτίας των παραπλανητικών διαφημίσεων, των σκληρών μεθόδων πώλησης, των καταχρηστικών ή ασαφών όρων , των υψηλών επιτοκίων, των τόκων υπερημερίας, κ.ά.

Οι καταγγελίες για τα σχετικά με τις τράπεζες προβλήματα , παρουσιάζουν ανοδική τάση και από την 16η θέση , στον Πίνακα Παραπόνων , από το 1970 – 2000 ( 18.911 παράπονα) ,βρίσκονται σήμερα στην 7η θέση με περισσότερε από 6.000 καταγγελίες σε 11 μήνες.

Οι καταναλωτές θα πρέπει να προσέχουν τα εξής:

Α) Να κάνουν σύγκριση εναλλακτικών προτάσεων από το σύνολο των τραπεζών, με τη μορφή της έρευνας.

Β) Να διαβάζουν προσεκτικά πριν υπογράψουν , τους ουσιώδεις όρους χορήγησης του εορτοδανείου, ανεξάρτητα από το πόσο με ψιλά γράμματα είναι γραμμένοι.

Γ) Η σύμβαση είναι πάντοτε γραπτή και αναφέρει το Ετήσιο Πραγματικό Επιτόκιο, το ποσό, τον αριθμό και τη συχνότητα των δόσεων, τους όρους εξόφλησης.

Παρ’όλα αυτά – έστω και έτσι – το “περιττό” αποτελεί δικαίωμα όλων μας.

Ετσι είναι δύσκολο να υπολογίσει κανείς την σύνθεση των πρόσθετων, “περιττών” και “μάταιων” αγορών των εορτών. ’λλη ποσοστιαία συμμετοχή έχει ένα καλό μπουκάλι κρασί στις δαπάνες του μη έχοντος και άλλη στου νεόπτωχου, του αντέχοντος ή πολύ περισσότερο του έχοντος.

Με το εξυπακουόμενο και αναπόφευκτο, εξαιτίας της διαφορετικότητας της περίπτωσης και της ουσιαστικής αδυναμίας γενικεύσεων, το ΙΝΚΑ προσπάθησε, με βάση προηγούμενες στατιστικές, κατά κεφαλήν καταναλώσεις , μικρής κλίμακας έρευνα και εμπειρικές απόψεις, να συνθέσει το κόστος των ημερών αυτών για τέσσερις κατηγορίες ελληνικών οικογενειών.

Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι για την αντιμετώπιση των αναγκών από 23/12/01 μέχρι και 1/1/2002, οι μη έχοντες χρειάζεται να εργασθούν περίπου 33 ημέρες, οι νεόπτωχοι περίπου 21 ημέρες, οι αντέχοντες (ακόμη) 16 ημέρες και οι έχοντες περίπου 10 ημέρες.

Kαταγγελίες

To INKA επισημαίνει την τρομακτική αύξηση των κρουσμάτων κυκλοφορίας υποβαθμισμένων προϊόντων (περισσότερα από 14.000 παράπονα, μόνο για τα τρόφιμα, μέχρι τις 30/11/2001) , η οποία δεν είναι πλέον παροδικό φαινόμενο αλλά αποτελεί και προσαρμογή μέρους της αγοράς , στην μείωση της αγοραστικής δύναμης των πολιτών, με την παραγωγή ή εισαγωγή φθηνότερων – λόγω νοθείας ή υποβαθμισμένης ποιότητας – προϊόντων. Κατάσταση συμφέρουσα για τον τιμάριθμο αλλά όχι για την υγεία – ασφάλειά μας.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΕΝΟΨΕΙ ΕΟΡΤΩΝ

1. Προγραμματίστε και καταγράψτε τις ανάγκες σας για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά.

2. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δείξετε σε ό,τι αφορά τα παιδιά. Προσπαθήστε να τα πείσετε για την αναγκαιότητα ή μη της αγοράς κάποιων παιχνιδιών ή ρούχων.

3. Οι ανάγκες για αγορά τροφίμων ελάχιστα αυξάνονται λόγω των ημερών. Αγορά τροφίμων, λοιπόν, με μέτρο και σύνεση.

4. Αγοράζετε τρόφιμα από καταστήματα που εμπιστεύεστε. Μην ξεχνάτε ότι, τις παραμονές των εορτών οι τιμές πέφτουν.

5. Ελέγχετε την ημερομηνία λήξης, την ακέραια συσκευασία και μεριμνήστε για την συντήρηση των τροφίμων.

6. Προμηθευτείτε εγκαίρως τα ποτά που προορίζονται για την δική σας κατανάλωση ή για δώρο , από κάβες ή σούπερ μάρκετ, ο κίνδυνος να αγοράσετε νοθευμένα ποτά , είναι μεγαλύτερος αυτές τις ημέρες.

7. Όταν αγοράζετε με πιστωτικές κάρτες ή με δόσεις, μάθετε:
Τον τρόπο πληρωμής, πόσες είναι οι μηνιαίες δόσεις, ποιο είναι το ποσό, το επιτόκιο και οι τυχόν άλλες προσαυξήσεις, πόσο τελικά θα σας κοστίσει το προϊόν.

8. Αποφεύγετε να αγοράζετε οικιακές συσκευές -ή προϊόντα μεγάλης αξίας- την παραμονή των εορτών. Η απόκτησή τους απαιτεί επισταμένη έρευνα αγοράς.

9. Υποψιαστείτε με τις πολύ χαμηλές τιμές των προϊόντων και ιδιαίτερα όταν δεν είναι προσφορές. Μην ξεχνάτε ότι αυτή την περίοδο κυκλοφορούν πολλά προϊόντα «μαϊμούδες».

10. Τέλος, μην ξεχνάτε σε όλες τις αγορές σας να ζητάτε την νόμιμη απόδειξη και την εγγύηση που μπορεί να συνοδεύει το προϊόν.

Σε κάθε περίπτωση οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να ζητούν την υποστήριξη του ΙΝΚΑ, αν πιστεύουν ότι έχουν παραπλανηθεί ή αδικηθεί, απευθυνόμενοι στο Κέντρο Πληροφοριών του ΙΝΚΑ : Ακαδημίας 7 – 106 71 Αθήνα, 4ψήφιος τηλ.αριθμ. 1721, fax. 36.33.976.

Διαβάστε επίσης

MediSign - Πρόγραμμα Ιατρείου - myDATA ready!

Πρόγραμμα Ιατρείου, ραντεβού, ηλεκτρονική τιμολόγηση, αποστολή στο myDATA με ένα click!

Αφήστε μια απάντηση