πολυποδας | επιπλεουν τα κοπρανα | λεμφοκοκκιωμα | κουρκουμάς | φαγούρα σε όλο το σώμα

Θαλασσινά για μείωση της χοληστερόλης



Τα θαλασσινά, τα οποία αποτελούν σημαντικό συστατικό της ελληνικής διατροφής φαίνεται να έχουν ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία, καθώς συντελούν στη μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης. Το στοιχείο αυτό προκύπτει από μελέτες που γίνονται στο Εργαστήριο της Εφηρμοσμένης Υδροβιολογίας του Τμήματος Ζωικής Παραγωγής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Σε επικοινωνία που είχε το Care , με τον καθηγητή κ.Σωφρόνιο Παπουτσόγλου, επικεφαλή της μελέτης όπου αναλύεται το εδώδιμο μέρος των θαλασσινών (μύδια, στρείδια, καλαμάρια, σουπιές, χταπόδια και γαρίδες), επισημάνθηκε ότι τα θαλασσινά μπορούν να καταναλώνονται άφοβα όχι μόνο από το γενικό πληθυσμό, αλλά και από όσους έχουν αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης, κάτι που μέχρι σήμερα πολλοί ειδικοί αμφισβητούσαν.

Οι μελέτες που έγιναν στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και τα δεδομένα της διεθνούς βιβλιογραφίας, δείχνουν ότι η κατανάλωση αυτών των οργανισμών μπορεί να συμβάλλει αποτελεσματικά όχι μόνο στη μείωση των επιπέδων των τριγλυκεριδίων και της "κακής" χοληστερόλης (LDL), αλλά ταυτόχρονα και στην αύξηση της "καλής" χοληστερόλης (HDL).

Τα συμπεράσματα αυτά βασίζονται στη σύσταση των ιστών των οργανισμών αυτών η οποία χαρακτηρίζεται από ελάχιστο ποσοστό ολικών λιπιδίων, αυξημένα ποσοστά ω-3 πολυακόρεστων λιπαρών οξέων όπως τα ΕΡΑ και DHA (εικοσαπεντανοϊκό και δοκασαεξανοϊκό οξύ αντίστοιχα ), μικρό ποσοστό χοληστερόλης, μικρό ποσοστό κορεσμένων λιπαρών οξέων, πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, ιδιαίτερα αυξημένα επίπεδα πολλών ιχνοστοιχείων, καθώς και αυξημένα επίπεδα πολλών βιταμινών.

Ιδιαίτερα, σε ό,τι αφορά τα στρείδια, λόγω και της περιεκτικότητάς του σε γλυκογόνο (υδατάνθρακες), θεωρούνται ως μία από τις πιο διαιτητικά ισορροπημένες φυσικές τροφές, ζωικής προέλευσης.

Είναι οι πλουσιότεροι ζωικοί ιστοί σε βιταμίνες (Α, Β1, Β2, Β3, C, D) καθώς και σε σίδηρο, χαλκό, ιώδιο, μαγνήσιο, ασβέστιο, ψευδάργυρο, μαγγάνιο και φωσφόρο. Επίσης αξιόλογα επίπεδα ψευδαργύρου, σεληνίου, φθορίου και ιωδίου βρίσκονται στα μύδια και στις γαρίδες.

Πρέπει ακόμη να τονιστεί ότι η χημική σύσταση των οργανισμών αυτών χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερα αυξημένα επίπεδα στερολών. Οι ουσίες αυτές, όπως έχει αποδειχθεί πρόσφατα, συμβάλλουν στη μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης.

Η προαναφερόμενη χημική σύσταση των ιστών των οργανισμών αυτών δεν είναι τυχαία, όπως άλλωστε αναφέρεται από τον Αριστοτέλη "επί ούτε περίεργον ουδέν ούτε μάτην η φύσις ποιεί". Η διατροφή των οργανισμών αυτών και ιδιαίτερα στα οστρακοειδή (μύδια, στρείδια κ.α.), βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στην κατανάλωση φυτικών οργανισμών του υδάτινου περιβάλλοντος, που είναι πλούσιοι σε στερόλες (φυτοπλαγκτόν).

Η άποψη που επικρατεί και η οποία ατυχώς και αδικαιολόγητα ακόμη υπάρχει στη χώρα μας, ότι δηλαδή οι οργανισμοί αυτοί περιέχουν αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης, μπορεί να οφείλεται και στο γεγονός ότι οι προ εικοσαετίας χρησιμοποιούμενες μέθοδοι προσδιορισμού της χοληστερόλης δεν μπορούσαν να τη διακρίνουν από τις στερόλες.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα όχι μόνο να αποδίδεται λανθασμένα στους οργανισμούς αυτούς υψηλό επίπεδο χοληστερόλης, αλλά και να μην τους αποδίδεται η παρουσία αυξημένων επιπέδων στερολών.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το National Heart and Lung Institute των ΗΠΑ προτείνει τα στρείδια ως μία από τις πιο κατάλληλες τροφές για άτομα που επιδιώκουν τη μείωση των επιπέδων της κακής χοληστερόλης τους.

Παρόμοια προτροπή αφορά και στην περίπτωση των γαρίδων αλλά και των άλλων ζωικών οργανισμών της κατηγορίας αυτής.

Ασφαλώς η διαιτητική αξία των οργανισμών αυτών επηρεάζεται λίγο ή πολύ από τον τρόπο παρασκευής του εδέσματος. Είναι ευνόητο ότι η προαναφερθείσα χημική σύστασή τους θα πρέπει να διατηρείται όσο είναι δυνατόν περισσότερο αναλλοίωτη κατά την πρόσληψή τους ως τροφή.

Αυτό σημαίνει ότι οι όποιες επεμβάσεις που θα πρέπει να γίνουν κατά την παρασκευή του εδέσματος, δε θα πρέπει να υποβαθμίσουν τη διαιτητική τους αξία. Για παράδειγμα, τα στρείδια είναι καλύτερα να καταναλώνονται ωμά, τα μύδια ωμά ή ελαφρώς βρασμένα, οι γαρίδες, τα χταπόδια και τα καλαμάρια κατά προτίμηση βραστά ή ψητά.

Θα ήταν παράληψη να μην αναφερθεί το γεγονός ότι πολλοί από τους οργανισμούς αυτούς και ιδιαίτερα τα στρείδια, λόγω της χημικής τους συστάσεως, διατηρούν εδώ και περίπου 2500 χρόνια τη φήμη του εδέσματος με ιδιότητες τονώσεως και σαφούς βελτιώσεως της ευεξίας του καταναλωτή.

Εγγραφή!
Για να λαμβάνετε κάθε μέρα όλα τα άρθρα του Care στο email σας, γραφτείτε στο NewsLetter του Care. Διαγραφή ανά πάσα στιγμή με ένα click.

Σχετικά άρθρα

/// ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Τα σχόλια είναι ευπρόσδεκτα και οι αναγνώστες ενθαρρύνονται να σχολιάζουν τα άρθρα. Η ελεύθερη έκφραση και η διαφορετική άποψη είναι απολύτως σεβαστές στο Care, ωστόσο, θα πρέπει να γίνεται σεβαστή και η ελευθερία των άλλων. Δείτε τους όρους χρήσης.

 
/// ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ

Το Care αναπτύχθηκε με τεχνολογίες ανοιχτού λογισμικού. Περισσότερα εδώ.

Responsive web design
/// ΤΟ CARE ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΣΑΣ

Το Care διαθέτει responsive web design και είναι άμεσα συμβατό με τις περισσότερες φορητές συσκευές (smartphones, tablets), χωρίς να χρειάζεται να εγκαταστήσετε κάποια mobile έκδοση.

Copyright 1997 - 2016 MediSign Ltd. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση άρθρου στο Internet με αναφορά (link) στο Care.
Άδεια Creative Commons Το Care.gr διατίθεται με την ακόλουθη άδεια Creative Commons. Ειδικοί όροι εδώ.