ανατομία του ανθρώπου | τρανσαμιναση | σκληροδερμια στα αγγλικά | κνημη ποδιου | ανατομια ποδιου

Ψυχολογική Υπνωση


Τι είναι η ύπνωση;

Η ύπνωση είναι το αποτέλεσμα ή η κατάσταση που θα βιώσεις αφού αποφασίσεις να ακολουθήσεις τις προτάσεις που θα σου υποβάλλει ο θεραπευτής με σκοπό συγκεκριμένες αλλαγές στο πως αισθάνεσαι, σκέφτεσαι ή/και συμπεριφέρεσαι. Συχνά, ο θεραπευτής καθοδηγεί τη φαντασία σου σε γεγονότα και καταστάσεις που, αν συνέβαιναν στη πραγματικότητα, θα προκαλούσαν τις επιθυμητές αλλαγές. Οι προτάσεις που θα σου υποβάλλει ο θεραπευτής για να υπάρξουν οι συγκεκριμένες αλλαγές είναι, οι γνωστές σε όλους μας, υποβολές. Η ύπνωση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη διαχείριση των συμπτωμάτων, όπως για την ανακούφιση από τον πόνο, ή διερευνητικά, για τον εντοπισμό αιτιών και πιθανών λύσεων στο πρόβλημα σας.

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι ύπνωσης. Οι τυπικές μέθοδοι επιδιώκουν τη μετατόπιση και την εστίαση της προσοχής του ασθενή σε κάποιο σημείο είτε εξωτερικό (π.χ. σε ένα σημείο στο τοίχο) είτε εσωτερικό (π.χ. στο συναίσθημα της χαλάρωσης).

Οι άνθρωποι ανταποκρίνονται στην ύπνωση με διαφορετικούς τρόπους. Μερικοί περιγράφουν την εμπειρία τους σαν μια διαφοροποιημένη κατάσταση συνείδησης (altered state of consciousness). ’λλοι, περιγράφουν την ύπνωση σαν μια φυσιολογική κατάσταση εστιασμένης προσοχής και απορρόφησης κατά τη διάρκεια της οποίας αισθάνονται ήρεμοι και χαλαροί. Γενικά, οι περισσότεροι θεωρούν πολύ ευχάριστη την εμπειρία τους.

Κάποιοι είναι ιδιάιτερα δεκτικοί στις υποβολές, ενώ άλλοι ανταποκρίνονται σε αυτές με λιγότερη ευκολία. Η ικανότητα για ύπνωση βελτιώνεται με την εξάσκηση. Ακόμα κι αν δεν έρθει αμέσως η εξοικείωση με την ύπνωση, μπορείς να βελτιώσεις την απόδοση σου με την εξάσκηση όπως θα βελτίωνες την ικανότητα σου στην κολύμβηση, στο ποδήλατο, στην οδήγηση, κ.τ.λ.

Αντίθετα με αυτά που ίσως έχεις δει στην τηλεόραση, στον κινηματογράφο ή έχεις διαβάσει σε περιοδικά και σε βιβλία, όταν είσαι σε ύπνωση, έχεις πλήρη έλεγχο του εαυτού σου. Δεν θα μιλήσεις για πράγματα που δεν επιθυμείς αν δεν το αποφασίσεις εσύ. Αντιθέτως, σαν τεχνική αυτοελέγχου, χρησιμοποιείται για να αυξήσεις τον έλεγχο των συναισθημάτων σου. Έχεις συνείδηση του τι συμβαίνει κι ακόμα αν ο θεραπευτής σε ξεχάσει και φύγει ενώ είσαι σε ύπνωση ή θα σε πάρει ο ύπνος ή θα βγεις από την ύπνωση μόνος σου.

Πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι όλη η ύπνωση είναι αυτούπνωση. Εσύ οδηγείς το αυτοκίνητο και ο θεραπευτής είναι ο συνοδηγός που σου προτείνει ποια κατεύθυνση να πάρεις για να φτάσεις στο προορισμό. Εσύ τελικά αποφασίζεις αν θα ακολουθήσεις την κατεύθυνση που σου προτείνει ο θεραπευτής, πόσο γρήγορα θα φτάσεις στο προορισμό σου, κ.τ.λ.

Η ύπνωση σε βοηθάει να βιώσεις πιο εύκολα τις διάφορες υποβολές αλλά δεν θα σε πιέσει να το κάνεις. ’λλωστε η ύπνωση δεν διαφέρει πολύ από άλλες καθημερινές εμπειρίες όπως το να "χαθείς" σε ένα αλό βιβλίο, σε μια ονειροπόληση ή σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση.

Η υπνοθεραπεία δεν είναι ξεχωριστό επάγγελμα

Η ύπνωση δεν αποτελεί ξεχωριστή επιστήμη. Δεν είναι είδος ή προσέγγιση θεραπείας όπως είναι η γνωσιακή ή η συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία αλλά μια διαδικασία που διευκολύνει τη θεραπεία. Δεν είναι αρκετή η εκπαίδευση στη ύπνωση επειδή δεν είναι θεραπεία από μόνη της αλλά μια τεχνική. Θα πρέπει να χρησιμοποιείται από ειδικευμένους επιστήμονες (π.χ. ψυχολόγοι, ψυχοθεραπευτές, ψυχίατροι) και να χρησιμοποιείται στα πλαίσια της ειδικότητας τους.

Μπορώ να βοηθηθώ με ύπνωση;

Η ύπνωση είναι μια από τις πολλές τεχνικές που χρησιμοποιείται σε ένα θεραπευτικό πρόγραμμα. Χρησιμοποιείται στον έλεγχο του πόνου, στην κατάθλιψη, στο άγχος και στο στρες, στις φοβίες, στη διακοπή συνηθειών, στις ψυχοσεξουαλικές διαταραχές, στη ψυχοσωματική ιατρική και σε πολλά άλλα ψυχολογικά και ιατρικά προβλήματα. Η απόφαση να χρησιμοποιήσεις ύπνωση στο θεραπευτικό σου πρόγραμμα θα γίνει σε συνεργασία με τον ή την ειδικό που έχει εκπαιδευτεί στη χρήση και στους περιορισμούς της ύπνωσης.

Υποσημείωση: ένα μέρος της περιγραφής βασίζεται στον ορισμό που δίνει το τμήμα ψυχολογικής ύπνωσης της Αμερικάνικης Ψυχολογικής 'Ενωσης.

Εγγραφή!
Για να λαμβάνετε κάθε μέρα όλα τα άρθρα του Care στο email σας, γραφτείτε στο NewsLetter του Care. Διαγραφή ανά πάσα στιγμή με ένα click.

Σχετικά άρθρα

/// ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Τα σχόλια είναι ευπρόσδεκτα και οι αναγνώστες ενθαρρύνονται να σχολιάζουν τα άρθρα. Η ελεύθερη έκφραση και η διαφορετική άποψη είναι απολύτως σεβαστές στο Care, ωστόσο, θα πρέπει να γίνεται σεβαστή και η ελευθερία των άλλων. Δείτε τους όρους χρήσης.

 
/// ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ

Το Care αναπτύχθηκε με τεχνολογίες ανοιχτού λογισμικού. Περισσότερα εδώ.

Responsive web design
/// ΤΟ CARE ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΣΑΣ

Το Care διαθέτει responsive web design και είναι άμεσα συμβατό με τις περισσότερες φορητές συσκευές (smartphones, tablets), χωρίς να χρειάζεται να εγκαταστήσετε κάποια mobile έκδοση.

Copyright 1997 - 2016 MediSign Ltd. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση άρθρου στο Internet με αναφορά (link) στο Care.
Άδεια Creative Commons Το Care.gr διατίθεται με την ακόλουθη άδεια Creative Commons. Ειδικοί όροι εδώ.