Εκπτώσεις: ο καταναλωτισμός είναι κακός σύμβουλος

Αρχίζουν σήμερα οι εκπτώσεις και το ΙΝΚΑ μας υπενθυμίζει τις παγίδες που πρέπει να προσέξει ο καταναλωτής, καθώς συχνά παρασύρεται από τον καταναλωτισμό του και τις «χαμηλές» τιμές. Διαβάστε με προσοχή το δελτίο τύπου του ινστιτούτου και καλές αγορές.

Το ΙΝΚΑ/ Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος, εφιστά την προσοχή των καταναλωτών, έτσι ώστε να αξιοποιήσουν καλύτερα την περίοδο των εκπτώσεων. Το 2000 κατεγράφησαν 451 παράπονα για το θέμα των εκπτώσεων, ενώ συνολικά έχουν καταγραφεί 7.730.
Όμως πολύ περισσότερα παράπονα (5.462) κατεγράφησαν το 2000 για τις πιστωτικές κάρτες, μέσω των οποίων, τουλάχιστον το 63% των καταναλωτών πραγματοποιεί τις αγορές του και στις εκπτώσεις (συνολικά για τις πιστωτικές κάρτες έχουν καταγραφεί 18.911 παράπονα).
Η άκριτη προσφυγή σε σύγχρονες μορφές δανεισμού μας οδηγεί σε περιπέτειες.
Γι αυτό το ΙΝΚΑ υπενθυμίζει ότι:

1. Οι αγορές πρέπει να γίνονται με βάση τις πραγματικές ανάγκες και όχι το ποσοστό έκπτωσης.

2. Οι αγορές πρέπει να ακολουθούν:
α) τον προγραμματισμό και
β) την έρευνα στα καταστήματα

3. Οι αγορές πρέπει να τηρούν τον προγραμματισμό που γίνεται στην ηρεμία του σπιτιού και να μην τον ανατρέπουν

4. Οι καταναλωτές να καταπολεμούν την νοοτροπία του «να προλάβουμε».

5. Οι καταναλωτές να μην επηρεάζονται από το % της έκπτωσης σε ένα συγκεκριμένο είδος και να νομίζουν ότι το ίδιο ποσοστό έκπτωσης, στις ίδιες ποιότητες, ισχύει για όλα τα είδη μέσα σε ένα κατάστημα. Η αποφυγή γενίκευσης των εντυπώσεων είναι σημαντική, γιατί πολλά καταστήματα χρησιμοποιούν στην διαφήμιση και στις βιτρίνες, κάποιο ή κάποια είδη για «κράχτη».

6. Οι καταναλωτές πρέπει να θυμούνται ότι η περίοδος των εκπτώσεων, μπορεί να τους είναι χρήσιμη στα είδη ένδυσης – υπόδησης. Αντίθετα στις οικιακές συσκευές και εξοπλισμό, οπτικοακουστικά, έπιπλα, κ.λ.π. διαρκή προϊόντα, δεν είναι η καλύτερη εποχή, στο βαθμό που οι τιμές τους παίζουν σε όλη την διάρκεια του χρόνου τόσο, που , συχνά , είναι ανεβασμένες στις εκπτώσεις. Στην ηρεμία μιας ήσυχης αγοραστικής περιόδου, ο καταναλωτής μπορεί πολύ ευκολότερα να διεκδικήσει έκπτωση ανάλογη με τον τρόπο πληρωμής, την «μοναδικότητά» του και τις έκτακτες ανάγκες ρευστότητας των καταστημάτων.

7. Οι καταναλωτές να καταγγέλλουν κάθε περίπτωση πλασματικών εκπτώσεων ή κυκλοφορίας ελαττωματικών προϊόντων κατά την περίοδο αυτή.

Τι πρέπει να ξέρετε επίσης για τις εκπτώσεις

-Πως γίνεται η έκπτωση: Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία κατά την περίοδο των εκπτώσεων θα πρέπει να αναρτηθούν σε εμφανή μέρη του καταστήματος, πινακίδες στις οποίες θα αναγράφεται η εκατοστιαία έκπτωση (%) για κάθε είδος ή για κάθε ομάδα ειδών (π.χ. γυναικεία εσώρουχα) ή και για όλα τα είδη του καταστήματος. Αντί για ποσοστιαία έκπτωση (%) μπορεί το κατάστημα να αναρτήσει πινακίδα με την τιμή πώλησης πριν και μετά την έκπτωση.
– Προγραμματίστε τις αγορές: Θα πρέπει πριν βγείτε για ψώνια να σκεφτείτε καλά τι ανάγκες έχετε και μη δημιουργείτε τεχνητές ανάγκες για την χαρά της κατανάλωσης.
– Να είστε επιφυλακτικοί στις μεγάλες εκπτώσεις : Εξετάστε την ποιότητα των προϊόντων, την προέλευσή τους και κυρίως βεβαιωθείτε ότι η τιμή που αναφέρεται στην τιμή πριν από την έκπτωση είναι πραγματικά αυτή.
– Μην αγοράζετε πράγματα επειδή είναι φτηνά: Aν αγοράζετε με αυτή την λογική τότε αυτό που αγοράζετε δεν είναι φτηνό. Είναι απλά περιττό και δεν κερδίζετε απολύτως τίποτε.
– Μην ξεκινάτε με μια τηλεοπτική διαφήμιση στο κεφάλι: Αποκλείεται η πραγματικότητα ν’ ανταποκριθεί στην ωραιοποιημένη εικόνα της οθόνης. Και δεν θα φταιτε εσείς.
– Αποφύγετε το συνωστισμό και τις ώρες αιχμής: Οι γυναίκες ας αποφεύγουν να φοράνε πολλά χρυσαφικά και η τσάντα τους να κλείνει με φερμουάρ. Ανάμεσα στον πολύ κόσμο υπάρχουν και μερικοί που δεν θέλουν να ξοδέψουν αλλά σκοπεύουν να «ελαφρύνουν» το δικό σας πορτοφόλι.
– Αγοράζετε εποχιακά είδη ή είδη μόδας. Μην περιμένετε ότι θα έχετε την ευκαιρία ν’αγοράσετε μία τηλεόραση ή ένα πλυντήριο σε καλή τιμή. Αντίθετα μπορεί να πετύχετε καλές τιμές σε ρούχα, μάλλινα, χειμερινά κοστούμια, παπούτσια και είδη της φετινής μόδας.
– Αν αγοράσετε ελαττωματικό προϊόν, να το επιστρέψετε αμέσως και να το αντικαταστήσετε με άλλο ή να πάρετε πίσω τα λεφτά σας. Οι δικαιολογίες του τύπου «είναι προσφορά» ή ότι στις εκπτώσεις «δεν γίνονται δεκτές επιστροφές» δεν ισχύουν για τα ελαττωματικά προϊόντα. Οι εκπτώσεις δεν γίνονται για να πουλήσουν οι έμποροι τα ελαττωματικά τους προϊόντα αλλά τα κανονικά σε μειωμένες τιμές.
– Πάρτε μαζί σας και ένα δεύτερο άτομο.
Κάποιο άτομο που να λεει ήρεμα τη γνώμη του και να μην αγχώνεται στη διαδικασία της κατανάλωσης.

Προσοχή!: Τα καταστήματα & οι επιχειρήσεις πρέπει να αναγράφουν πλέον τις τιμές και σε δρχ. και σε EURO (εκτός αυτών των οποίων απασχολούν προσωπικό μέχρι 10 άτομα, για τα οποία η υποχρέωση αρχίζει από την 1η Μαρτίου του 2001).

Αυτά, με την υπενθύμιση να ζητάτε για όλες τις αγορές σας αποδείξεις και μην ξεχνάτε ότι μέρος της ευθύνης έχουν και οι καταναλωτές. Αν στον δρόμο, σας γίνει έλεγχος από τα αρμόδια όργανα και δεν έχετε την απόδειξη έστω και για ένα κιλό φρούτα, το πρόστιμο είναι μεγάλο. Γι αυτό λοιπόν προσοχή!!

Περισσότερες πληροφορίες στον 4ψήφιο αριθμό 1721
Κέντρο Πληροφοριών : ΙΝΚΑ – Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος
Ακαδημίας 7 (8ος όρ.) – 106 71 Αθήνα
Τηλ. Γραφείου Τύπου: 98.29.152 – fax. 98.25.096

Διαβάστε επίσης

MediSign - Πρόγραμμα Ιατρείου - myDATA ready!

Πρόγραμμα Ιατρείου, ραντεβού, ηλεκτρονική τιμολόγηση, αποστολή στο myDATA με ένα click!

Αφήστε μια απάντηση